Red Stones op bezoek bij de Vliet Vlinders

DeLaMar Amsterdam

De allerslechtste dag in jaren wat het het weer betreft, hadden wij in de agenda genoteerd om een tegenbezoek te brengen aan de Vliet Vlinders. Vertrokken we in Drenthe nog met bewolkt redelijk weer, in Den Haag kwamen we aan met storm en slagregens. De Vliet Vlinders stonden de 12 Red Stoontjes op het station in den Haag op te wachten. Onze koffers konden we meegeven aan een van de echtgenoten, die de koffers vast naar het vd Valk Hotel in Voorschoten bracht. De Gouden Leeuw had een aantrekkelijk prijsje voor onze 6 kamers gemaakt.

Wij trokken met elkaar den Haag in. De voor ons geplande stadsrondwandeling olv Bets kon met dit weer echt niet door gaan. Jammers maar tegelijkertijd een goede rede om het bezoek nog eens over te doen. Eerst maar eens koffie drinken. Om de zware regen een beetje te ontlopen loosden de dames ons via de grote winkels. Bij V&D werden eerst regenhoedjes en paraplu’s bijgekocht. Niet dat dat enig nut had want je pluutje waaide finaal kapot buiten.

Via de Passage waarbinnen het aardig lekte (hadden de dames nog nooit meegemaakt) liepen we naar een café voor koffie met met gebak. En tot de  lunch nog wat gewinkeld, verder dan de Bijenkorf zijn we niet gekomen  niemand waagde zich weer buiten.

Voor de lunch moesten we het slechte weer wel weer trotseren om bij restaurant Luden aan “Het Plein” te komen. Ook hier natuurlijk weer een heel ander sfeertje, geen gezellig terrasjes maar een handvol verzopen toeristen. Deert ons allemaal niet: wij hebben binnen uiterst gezellig gelunchd. We hadden alle tijd. Na de lunch besloten we naar het Mauritshuis te gaan waar we een uurtje konden doorbrengen. Dit Koninklijk Kabinet van Schilderijen is een bezoek meer dan waard en een uurtje is tekort. Tot de Top Tien van het  museum hoort natuurlijk “Het Meisje Met De Parel” van J. Vermeer en “De Stier” van Paulus Potter.

Met de trein en per auto van een Vliet Vlinder naar hotel de Gouden Leeuw waar ze ook last hadden van het slechte weer. Emmers in de gang moest het tapijt een beetje droog zien te houden van de daklekkage. Even opknappen en we werden al weer opgehaald voor het diner. Bets en wij hadden  gehoopt te kunnen eten in haar mooie tuin. Het werd de druivenkas die mooi aangekleed was door de Vliet Vlinders.

Eerst even gezellig een glaasje wijn drinken met elkaar en dan genieten van een overheerlijk indisch buffet. Iedereen was vol lof over het eten. In Drenthe lukt het je echt niet om zulk lekker indisch eten te krijgen. We lieten het ons dan ook prima smaken. Een kopje koffie met een rode kersenbonbon voor toe. En dan… een optreden van het viswijvenkoor de ” Vliet Grieten” uit Leischendam waar een aantal van de Vliet Vlinders lid van zijn. Een koor, nog maar kort geleden opgericht, en in zeer korte tijd is uitgegroeid naar 80 leden. De dames zagen er leuk uit in hun wit blauwe kleding. Goed gevonden!

Er werd enthousiast meegezongen of meegebromd door de aanwezige vrouwen. Om tien uur weer terug naar het hotel. Wordt er even later op de deur van Iet en Marianne geklopt. Marianne wist niet wat ze zag toen ze de deur opendeed. Red Stoontjes in nachtgoed en met rode hoed! We hebben nog even een halfuurtje pret gehad.

Het eind van onze eerste dag en het is ondanks het weer een erg leuke dag geworden!

Om kwart over acht zaten we alle 12 aan een uitgebreid ontbijt. Altijd moeilijk om die lekkere dingen te weerstaan dus eten we gewoon waar we zin in hebben vanmorgen. De Vliet Vlinders komen ons weer ophalen om gezamenlijk met de trein naar Amsterdam te gaan.

Te voet lopen we naar het DeLaMar Theater en wat alle Red Stoontjes al lang wisten weten nu ook de Vliet Vlinders: onze Elly is voor Amsterdam een prima reisleidster.

We lopen de Nicolaaskerk in, die volgens Elly bijna nooit open is maar waar nu een tentoonstelling van een moderne kruisgang hangt. Dan door de  Warmoesstraat en dwars door Krasnapolsky en kunnen daar zelfs een groepsfoto maken.

Wat verder door lopen we door het The Grand hotel waar we bewondering hebben voor het mooie interieur, prachtige bloemstukken en tientallen kunstzinnige mozaikbanken. Nog even via het Begijnhof en we zijn maar net op tijd voor onze afspraak om een uur met de neef van Corrie (Red Stones) en Erica(Vliet Vlinders). Corrie en Erica hadden geregeld dat wij een persoonlijke rondleiding kregen van Robert Guijt , de zoon van hun zusje Marieke. Boffen wij even!!

Na de koffie ontvangst vertelde Robert  ons over de geschiedenis van het theater. De rondleiding was helemaal geweldig. Wij hebben onze ogen uitgekeken. Het gebouw zelf is prachtig met veel ramen en mooie lichtinval maar de foto’s doe overal hangen zijn verbluffend. We hebben er allemaal enorm van genoten. Die Janine heeft wel verstand van zaken. En wat een geweldig idee om 5 goede fotografen uit te nodigen en ze ieder een eigen thema te geven.

Nog een kopje koffie met een cupcake met paars en rood en het is weer voorbij. De mooie rondleiding maar ook ons bezoek aan de Vliet Vlinders. het zijn twee geweldige dagen geweest waar vriendschapsbanden nog sterker werden. Vlietvlinders enorm bedankt en we gaan de mogelijkheden van Venetie bekijken!